Boj o evropský automobilový trh už vyhrála Čína.
Nejde ani tak o folklor v podobě aktivistů, kteří se opět přilepují k asfaltu, jako spíš o fakt, že expozice demonstruje zásadní úpadek evropského automobilového průmyslu.
Organizátoři výstavy uvádějí, že 41 procent vystavovatelů tvoří asijské společnosti, mezi nimiž jsou i velcí výrobci baterií z Jižní Koreje, jako jsou LG a Samsung. Seznam čínských automobilek se od posledního veletrhu v roce 2021 více než zdvojnásobil. Čína se zaměřila na Evropu a má nesporný potenciál změnit tvář evropského průmyslu tak, jak jsme ho dosud znali.
Zatímco čínský automobilový průmysl pohánějí politická rozhodnutí a veřejné peníze, Evropa se střílí do vlastních nohou greendealovými fantasmagoriemi, které jsou navíc v zásadním nepoměru se stavem nezbytné infastruktury pro masovou elektromobilitu.
Generální ředitel VW Thomas Schäfer, někdejší šéf Škodovky, v létě varoval manažery koncernu, že „střecha je v plamenech“. Trend je jasný - VW je v prodeji elektromobilů až 70 procent (záleží na metodice) za vlastními plány, komentátoři spekulují o tom, že se z VW stává nová Nokia, tedy rychle upadající mogul.
Znepokojivý nástup Číny, mimochodem globálního lídra a de facto hegemona v oblasti produkce baterií, není v evropských automobilových kruzích ničím novým; čínské značky si od pařížského autosalonu v roce 2022 budují předmostí pro „dobytí“ evropského automobilového trhu. Čínská invaze už zkrátka začala.
Už dnes zhruba každý desátý nový bateriový elektromobil prodaný v červenci pochází od čínské značky, přičemž se proslýchá, že nejméně jedna čínská společnost bude brzy investovat do výrobního závodu přímo v Evropě.
Zatímco přechod tradičních výrobců na elektromobilitu probíhá přes veškerou snahu mírným tempem, Tesla a čínské značky (zejména BYD) rostou a zabírají stále větší část trhu. Podle analytiků banky UBS mohou čínské automobilky obsadit až dvě třetiny globálního automobilového trhu. Netřeba dodávat, že Evropa je pro vzhledem ke své velikosti a zřetelnému směřování k masové elektromobilitě nejatraktivnějším regionem.
Na Evropu si samozřejmě nebrousí nože jen Čína. Tesla Elona Muska, která se na autosalonech objevuje jen výjimečně, představí v Mnichově novou verzi svého nejprodávanějšího Modelu 3 i své vlajkové lodi, Modelu. Zajímavější je ovšem ohlášená modernizace a hlavně rozšíření sítě nabíječek Supercharger, což je vzhledem k nedostatečné evropské infrastruktuře poměrně významná záležitost, zejména s přihlédnutím k faktu, že síť Tesly je dosud z většiny uzavřená jiným značkám.
Tesla s modely Y a 3 již obsadila první dvě místa v prodeji elektromobilů v Evropě, ale žádná společnost zatím úspěšně nepronikla na trh elektromobilů s cenou pod 30 000 dolarů. To by se mohlo povést Číně. Pro ni je evropský trh ekonomickou, ale hlavně politickou prioritou. S její silou bude pro klasické evropské automobilky nemožné konkurovat jakémukoli čínskému modelu, i když bude vyroben uvnitř EU. Tento boj jsme, zdá se, už prohráli.
Filip Řehák
Pavel Tykač a Slavia Praha: Nová éra v českém fotbale
Vlastnictví českého fotbalového týmu Slavia Praha ze strany renomovaného českého podnikatele Pavla Tykače je pro náš fotbal fantastickou zprávou. Tykač je velmi inteligentní a schopný člověk, vidící daleko za horizont událostí.
Filip Řehák
Řídí náš stát vláda, nebo ČEZ?
Energie jsou drahé a budou nejspíš ještě dražší. Důvodů je několik, ale ten hlavní by mohl být, že energetiku neřídí ani tak vláda, jako spíš vedení firmy ČEZ. Těm to totiž vyhovuje.
Filip Řehák
Pozadí sporu Německa a Francie o budoucnost jádra v Evropě
Jakkoli se konflikt o budoucnost evropské energetiky mezi Francií Německem zdá být pro tuto chvíli zažehnán, je dobré se podívat, co za ním stojí.
Filip Řehák
Kdo má zájem na válce na Blízkém východě?
Když v sobotu ráno teroristická skupina Hamás zaútočila na izraelské civilisty, včetně žen, dětí a starců, bylo zřejmé, kdo za útokem stojí: starý dobrý podezřelý – Persie, tedy Írán. Ale je to skutečně jen on?
Filip Řehák
Scholz nechce válčit s Čínou, raději na ní bude závislý
A je to tady: Německo ústy spolkového kancléře odmítlo vyšetřování čínské dotační politiky, která hrozí zlikvidovat evropský automobilový průmysl.
Další články autora |
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve
Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...
Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další
Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...
Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů
Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...
Okamura předčítal Trumpův projev a na obstrukce dorazil i hokejový králík Bob
Přímý přenos Do parlamentu, na bitvu o korespondenční volbu, dorazil i maskot hokejového šampionát, králík Bob v...
Raději europoslancem než ministrem. V Polsku končí čtyři členové vlády
Polský premiér Donald Tusk vyměnil čtyři ministry své vlády, a to v resortech vnitra, kultury,...
„Do války se chodí zabíjet.“ Ukrajinský ministr hájil i povolávání vrahů
Ukrajinský ministr spravedlnosti Denys Maljuska se domnívá, že z vězeňského systému by mohlo být...
V podezřelých časopisech publikoval i Havlíček. Nejsou predátorské, hájí se
Místopředseda opozičního hnutí ANO Karel Havlíček zveřejňoval vědecké články v podezřelých...
- Počet článků 19
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 803x